برخی از نویسندگان نیز گفته اند: اولین ساختمان های اسلامی در معنای حقیقی و واقعی واژه نیم قرن بعد از رحلت رسول در سوریه تشکیل شده و احتمالا به وسیله امویان فرمان به عمارت آنها گردیده است. آن معماری بومی که از آن حرف شد براساس قرائن مو جود جز ساختمان های مدل از مال نی یا این که سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده گردیده با سقف هایی از متاع خاک رس و تنه نخل، نبوده است. واپسین تفحص ها نشان داده است که تشکیل داد بناهای مذهبی اسلامی در ایالات متحده عربی مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ، بی تأثیر از ایجاد کرد دیگر معابد آن سامان نبوده است، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، این نظر را دارد در میان یک کنیسه، دیرین و اولین مسجد اسلام تشابه هایی یافته است.
این کنیسه که سالهای اخیر در خرابه های یک شهر دیرین به اسم Doura Europas کشف گردیده به صورت یک مربع مستطیل می باشد. این سازه مختصات زیر را داراست
یک تراس به بعدها 10*13 متر در جلوی یک نمازخانه به ابعاد 7.68*13/65 متر. با طول ۶ متری در راءس دیوار انتهایی این عبادتگاه محرابی نیم استوانه ای میباشد با طاق ربعی که جهت آن به طرف بیت المقدس میباشد. دو ردیف نیز در طرفین ورودی این نمازخانه به چشم می خورد. در رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد سمت راست این محراب یک پلکان چهارپله ای می بینیم که به یک پله پنجمین که طول بیشتری دارااست و محل استقرار رده مذهبی بوده منتهی میگردد، پیش از ورود به محل پرستش، دهلیزی وجود دارد که تراس را از سه طرف اشراف کرده و سقف آن توسط شش ردیف حمل میگردد، و در غایت ورودی در راءس دیوار مقابل تالار عبادتگاه درنظرگرفته شده میباشد.
عناصر اصلی لازم به ذکر در طرح این سازه عبارتند از :
وجود یک حیاط با ابعادی در حدود بعد ها نماز منزل که از سه طرف با دهلیز اهل یک محل است
هیبت نماز منزل که پهنای آن از عمقش بیشتر هست
وجود یک محراب برای نماد دادن جهت بیت المقدس
وجود یک منبر برای ارشادوراهنمایی.
گلون، اعتقاد دارد: «مقدار ناچیزی که اینک از صورت مسجد رسول در مدینه بافی می باشد آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به ما این اذن را می دهد که مشابهت هایی فی مابین این دو سازه بیابیم». تفاوت هایی نیز وجود دارد که یکی به عمل نرفتن هیچ ردیف در ساختمان شبستان (نماز منزل و دیگری نیمکتهای سنگی در طی دیوارها تحت عنوان نشیمن است. )
برخی از نویسندگان نیز گفته اند: اولین ساختمان های اسلامی در معنای حقیقی و واقعی واژه نیم قرن بعد از رحلت رسول در سوریه تشکیل شده و احتمالا به وسیله امویان فرمان به عمارت آنها گردیده است. آن معماری بومی که از آن حرف شد براساس قرائن مو جود جز ساختمان های مدل از مال نی یا این که سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده گردیده با سقف هایی از متاع خاک رس و تنه نخل، نبوده است. واپسین تفحص ها نشان داده است که تشکیل داد بناهای مذهبی اسلامی در ایالات متحده عربی مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ، بی تأثیر از ایجاد کرد دیگر معابد آن سامان نبوده است، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، این نظر را دارد در میان یک کنیسه، دیرین و اولین مسجد اسلام تشابه هایی یافته است.
این کنیسه که سالهای اخیر در خرابه های یک شهر دیرین به اسم Doura Europas کشف گردیده به صورت یک مربع مستطیل می باشد. این سازه مختصات زیر را داراست
یک تراس به بعدها 10*13 متر در جلوی یک نمازخانه به ابعاد 7.68*13/65 متر. با طول ۶ متری در راءس دیوار انتهایی این عبادتگاه محرابی نیم استوانه ای میباشد با طاق ربعی که جهت آن به طرف بیت المقدس میباشد. دو ردیف نیز در طرفین ورودی این نمازخانه به چشم می خورد. در رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد سمت راست این محراب یک پلکان چهارپله ای می بینیم که به یک پله پنجمین که طول بیشتری دارااست و محل استقرار رده مذهبی بوده منتهی میگردد، پیش از ورود به محل پرستش، دهلیزی وجود دارد که تراس را از سه طرف اشراف کرده و سقف آن توسط شش ردیف حمل میگردد، و در غایت ورودی در راءس دیوار مقابل تالار عبادتگاه درنظرگرفته شده میباشد.
عناصر اصلی لازم به ذکر در طرح این سازه عبارتند از :
وجود یک حیاط با ابعادی در حدود بعد ها نماز منزل که از سه طرف با دهلیز اهل یک محل است
هیبت نماز منزل که پهنای آن از عمقش بیشتر هست
وجود یک محراب برای نماد دادن جهت بیت المقدس
وجود یک منبر برای ارشادوراهنمایی.
گلون، اعتقاد دارد: «مقدار ناچیزی که اینک از صورت مسجد رسول در مدینه بافی می باشد آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به ما این اذن را می دهد که مشابهت هایی فی مابین این دو سازه بیابیم». تفاوت هایی نیز وجود دارد که یکی به عمل نرفتن هیچ ردیف در ساختمان شبستان (نماز منزل و دیگری نیمکتهای سنگی در طی دیوارها تحت عنوان نشیمن است. )